רשומה מס' 14: צרור החיים

מִי צָרַר מַיִם בַּשִּׂמְלָה, מִי הֵקִים כָּל אַפְסֵי אָרֶץ? (משלי ל:ד)

המים צרורים בעננים כבדים, המכילים אותם כבגד שלא ייקרע:

צֹרֵר מַיִם בְּעָבָיו וְלֹא נִבְקַע עָנָן תַּחְתָּם. (איוב כו:ח)

אותם עננים שכמוהם כלבוש כולאים גם את מי הים המבעבעים כדי שלא יתפרץ תוך שחיתולי ערפל וסכרי סלעים חוגרים אותו מכל עבר ומשלימים את מלאכת הצרירה:

וַיָּסֶךְ בִּדְּלָתַיִם יָם, בְּגִיחוֹ מֵרֶחֶם יֵצֵא, בְּשׂוּמִי עָנָן לְבֻשׁוֹ וַעֲרָפֶל חֲתֻלָּתוֹ.

וָאֶשְׁבֹּר עָלָיו חֻקִּי וָאָשִׂים בְּרִיחַ וּדְלָתָיִם.

וָאֹמַר: עַד פֹּה תָבוֹא וְלֹא תֹסִיף וּפֹא יָשִׁית בִּגְאוֹן גַּלֶּיךָ. (איוב לח: ח-יא)

מי השמים ומי התהום כמו עטופים ומכוסים בשמלה. סבך נחשולי המוות המפותלים והאפלים, המשתוללים בחמת זעם, המסתערים, המתגבהים – כוחות הטומאה ההרסניים, נצררו לצרור חיים סדור ומהודק – כוחות הבריאה הברה, הרוגעת והצחורה.

מי הישועה, הצרורים בשמלה, מופיעים, ערב יציאת מצרים, בדמות הבצק, שלא יוכל להחמיץ, הנישא, גם הוא, צרור בשמלה, על שכמם של היוצאים מכלאם, מקרבי התנין:

וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת בְּצֵקוֹ, טֶרֶם יֶחְמָץ, מִשְׁאֲרֹתָם [כלי עץ שבהם מחמיצים את הבצק] צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם, עַל שִׁכְמָם. (שמות יב:לד) 

כל אחד ואחד מהיוצאים מעבדות לגאולה, מטומאת מצרים לטהרת ציון, נושא על שכמו את סמל התוהו שהפך לבריאה. החמץ המותסס בשמריו הוא גלגולם המוצק של מי התוהו המבעבעים, התופחים, המתפשטים, האלימים (חמץ/חמס) – נחלי בליעל בעוד שהמצה הרדודה היא גילומם של המים הרגועים, העורגים לבוראם, המצומצמים (מצה/צמק) – פלג אלוהים.

שאול, שאבי סבו נקרא צְרוֹר (שמואל א, ט:א), שעליו נאמר פעמיים מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה (שם, א:ב, י:כג), שענוותנותו כה מודגשת, נועד לחדש את יציאת מצרים, שהיא עצמה חזרה על בריאת העולם, ולהושיע את העם, כמשה לפניו, מכל צריהם, חיצוניים ופנימיים כאחד. ואף יתרה מזו, להחזיר את כל היקום כולו לטהרתו וצניעותו הראשונית, קצוות כתווך, תווך כצומת המהודק שבו מכונסים, שלובים וצרורים אפסי ארץ.

אודות liebermanorna

להוטה אחר מיתוסים ומילים, מלמדת עברית ישראלית, כותבת על עברית תנ"כית, מאחדת הפכים, כותבת ביקורות ספרותיות ומאמרים על תרבות צרפת, לומדת מדי פעם איטלקית, בקיצור, חוקרת תרבות
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

32 תגובות על רשומה מס' 14: צרור החיים

    • liebermanorna הגיב:

      תודה, מרית, שימחת אותי במיוחד. בדיוק עכשיו תיכננתי קפיצה לעיר האושר (מתחילה להרגיש בחסרונה, מעין אפקט התמכרות), לאחר היעדרות קצרה מהבלוגוספירה.

  1. Nurit Nitzan הגיב:

    מעורר השראה ומחשבה. אני כל כך
    .שמחה לקרא ומחכה לעוד ועוד חידושים שלך

    • liebermanorna הגיב:

      איזה כיף לקבל תמיכה כזאת.

      • israel הגיב:

        אורנה שלום :
        אני מתנצל שאני משאיר לך הודעה כאן ,
        פשוט לא מצאתי את המייל שלך :

        שמי ישראל קרסקס מתגורר בצרפת וחוקר מנטרות עבריות מעל עשור :

        המילים העבריות נוצרו כמנטרות של אמת ,
        ואשמח אם תקראי קצת מהמנטרות שעברתי עליהן בשנים האחרונות
        אני מחפש כותב ,שידע להציג את הנושא ,טוב ממני
        רשימה של כמה מאות מנטרות שעברתי עליהן תוכלי למצא
        בשירשור הבא:http://forum.emetaheret.org.il/topic4920.html?start=30

        לפני כמה שנים כתבתי על הרעיון בבלוג שלי בתפוז:
        כאן בערך זה התחיל :http://www.tapuz.co.il/blog/net/ViewEntry.aspx?EntryId=1430314

        אשמח אם תקראי ותתני דעתך
        בברכת יום מקסים
        קרסקס ישראל

  2. ברשימה הזו התעלית על עצמך.
    דברייך נראים כשיר שלא רואים את סיומו

    • liebermanorna הגיב:

      תודה, יונה, ריגשת אותי. גילוי הדמיון הלשוני בין מִי צָרַר מַיִם בַּשִּׂמְלָה לבין מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם נתן לי כנפיים.

  3. hagai hoffer הגיב:

    קישור יפה בין האמור במשלי לאמור באיוב. ובכל זאת הייתי מעוניין לשמוע קישור גם לשאר חלקי הפסוק החידתי הזה: משלי ל4: "מי עלה שמים וירד מי אסף רוח בחפניו מי צרר מים בשמלה מי הקים כל אפסי ארץ מה שמו ומה שם בנו כי תדע"
    רש"י כמדומני מפרשו על משה והנוצרים כמובן על ישו, ואם הסברך הוא על אלוהים – מה משמעות "עלה שמים וירד"?
    מעבר לזה קישורים יפים גם בהמשך המאמר

    • liebermanorna הגיב:

      תודה חגי. לפסוק הזה יש הרבה פירושים. לדידי, מי עלה שמים וירד, די ברור. הבורא עלה לשמים כדי לצררם וירד לארץ כדי לצררה, באותו אופן. או בלשונו של המלבי"ם: מי עלה שמים להגביל עומק רום ומי ירד להגביל עומק תחתית. אלוהים נמצא בכל מקום. באשר לבנו של אלוהים, יש המבארים כי זוהי הבינה, שלפי פרק ח במשלי,
      מתוארת כבת שעשועים.
      מהו פירושך לפסוק?

  4. hagai hoffer הגיב:

    אני חושב שאראל סגל מפרש זאת לא רע כשאלה רטורית, אף כי גם זה בעייתי משהו:
    http://tora.us.fm/tnk1/ktuv/mjly/mj-30-0106.html

    • liebermanorna הגיב:

      זה הפירוש של רשי: אם תאמר כבר היה דוגמתו, אמור מה שם בנו איזה משפחה יצאה ממנו ונדע מי
      הוא

      שאלה רטורית, אירונית משהו,

      משום מה לא התייחסתי לאפשרות הזאת כי העדפתי את פירוש הבינה כבת שעשועים אך בעצם למה לא

  5. liebermanorna הגיב:

    לישראל שלום, אופן הפיכת אותיות המילים הוא רעיון מעניין מאוד וגם אני משתמשת בו די הרבה. אני מציעה לך לפנות לעורך לשוני אשר יוכל לשכתב את רעיונותיך, לפי ההוראות שתיתן לו. יש הצע די גדול על גבי הרשת.

    • ישראל הגיב:

      אורנה יקרה : תודה על התגובה ,
      ?רציתי רק לשאול אם הבנת כבר שכל המילים העבריות הן מנטרות
      ואם כן ,האם יש לך רשימת מילים שעברת עליהן כבר
      ?והאם שמת לב שהמנטרות מבטלות את כל המילים העבריות שקשורות ביהדות
      נתתי כמה דוגמאות בבלוג שלי בתפוז ,את יכולה לבדוק בעצמך ,
      נסי כל מנטרה עברית שקשורה ביהדות
      …התוכן תמיד מדבר נגד המילה
      אשמח לשמוע ממך
      ישראל

      • liebermanorna הגיב:

        בבקשה, תן לנו כאן דוגמה או כמה דוגמות כדי שקוראי הבלוג יוכלו להבין את הרעיון. למה אתה מתכוון באמרך שהתוכן תמיד מדבר נגד המילה. תודה..

  6. ישראל הגיב:

    זה חוזר על עצמו במילים שקשורות בדת
    נסו בעצמכם…
    מסורת: מסו רתמ סור תמ סור ת…
    מזוזה : מ זו זהמ זוזה
    בית כנסת: ביתך נסת…
    חזרה בשאלה :חזר הבש אל ה'…
    ?להתפלל:לה'תפל ל…
    סידור: סי דורס י' דורס י דור
    מת נחלים ??

    מבינה אורנה על מה אני מדבר ?
    והרשימה ארוכה …

  7. ישראל הגיב:

    שמת לב למילה : צר פת :
    (רק בגלל שאת ממרסי, חשבתי שיעניין אותך) :
    כי הרי באגט זה הלחם הרשמי ב: צר פת…. בארבעים שנה האחרונות !
    והאמת קיימת במילה כבר מאות שנים מאז היא נכתבה ..

  8. liebermanorna הגיב:

    מה שאמרת על בית כנסת, מחזק את הרעיון שלי שבכל מילה קיים היפוכה. בשורש כנס יש כ + נס. נס, ברח, הוא ההיפך של כנס, הצטרף אל אנשים אחרים. באותה מילה יש גם בריחה וגם התכנסות יחדיו. במילים יש מסרים אבל כל אחד יכול לצקת בהן את התוכן שהוא רוצה בו, כך שלא מוכרחים לראות בהן חדירה לפרטיות.

    • ישראל הגיב:

      אורנה יקרה

      אני שמח לקרא שמצאת עניין במנטרות שהבאתי
      טענתי לחדירה לפרטיות כהלצה בעניין המילה צרפת
      כאילו שהעברית נותנת את דעתה על מנהגם של הצרפתים לאפות לחמים כאלו
      גם תודה על ההארה על השורש כנס …
      לא התעקבתי לפני..
      מקווה שאני לא מטריד את הקוראים שלך
      אבל רציתי לברר עוד מנטרה חשובה אצלך
      מלכודת
      מלכ ו דת
      שמת לב לפני ?

      • liebermanorna הגיב:

        לא שמתי לב לחלוקה של מלכודת ל-מלך ו-דת מכיוון שאני מתייחסת למילים לפי שורשים והשורש של מלכודת הוא לכד. השורש של צרפת הוא צרף. אבל אין בכך כלום, כל אחד יכול למצוא במילים את חפצו ולהשתעשע בהן כאוות נפשו וזה מאוד נחמד ומעניין.

  9. ישראל הגיב:

    לדעתי זה הרבה יותר ממשעשע
    בחנתי מספיק מילים שהפכו את השעשוע למשהו קצת אחר
    אני אנסה להסביר בעזרת כמה מנטרות שחקוקות אצלי בזיכרון לתמיד

    נשימה:
    נ שי מה' נשי מה

    מילה:
    מ י' להמ ילה

    אם תרצו אני יכול להוסיף לכאן הרבה מילים אחרות
    שלדעתי הופכות את השעשוע למשהו יותר רציני

  10. liebermanorna הגיב:

    לישראל שלום,
    אני מציעה לך להביא את נושא המנטרות ל"אתר הניווט בתנ"ך", שהוא אתר הרבה יותר רחב וכללי מהבלוג הספציפי שלי. שם גם תוכל לפרט את כל הדוגמות ולהסביר באריכות. תוכל גם לקבל שם תגובות מקשת רחבה של גולשים בקיאים העוסקים הרבה בשפה ובמקרא. הינה הקישורית כדי לפרסם מאמרים ב"אתר הניווט בתנ"ך
    http://tora.us.fm/tnk1/
    ליד הכותרת הגדולה "תוספות אחרונות" יש כותרת קטנה "הוספת מאמר". תלחץ עליה ואז תקבל הנחיות איך לפרסם. אתה גם יכול לפנות למנהל האתר.

    • ישראל הגיב:

      אני קצת מתבייש
      ומפחד שלא יבינו אותי נכון
      כתבתי אצלך כי הבנתי שאת רואה את המילים עם סבלנות
      תכונה שלא קיימת אצל הרבה קוראים
      תודה אורנה
      היה לי נפלא לכתוב ולנסות להסביר אצלך
      Jahlive.

  11. liebermanorna הגיב:

    ניסיתי להעלות לאתר "תנ"ך ביחד" את הפוסט הזה בתוספת התקציר הבא:

    הבצק הצרור על שכמם של יוצאי מצרים מייצג את דגמו המוקטן של ים התוהו הגואה ותופח בראשית הבריאה, נחלי בליעל, עין תנין, שנתחם ונצרר בגבולות פלג אלוהים, עין גנים. הדמיון הלשוני בין "צָרַר מַיִם בַּשִּׂמְלָה" (משלי ל:ד) לבין "מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם" (שמות יב:לד) מחזק ומבהיר את מסר צרירת היצרים העולה מבריאת העולם ועובר כחוט השני בכל התנ"ך כולו.

    לא נראה לי שהצלחתי. אולי אפנה אליהם בהמשך. בכל אופן האתר הזה מדהים, כולל תכנים מעשירים ביותר.

  12. אורנה ליברמן הגיב:

    פרסמתי את הפוסט הזה בקבוצה "אתנאום" (היום, ערב הסדר, 2021) וקיבלתי תגובה מאוד מאוד מעניינת. אני מביאה אותה כלשונה:

    Miriam G. Sasson
    מעולה‼️תודה❗
    א. עשיתי מידרש לשוני מִשֶּלִּי ל"מצּה". השורש מצצ קשור אולי להפקת מתיקות מקני-סוכר ("ומצות על מרֹרים יאכלוהו"), מה שנותן אנרגיה לעומת מי מחמצת=בירה, שהופקה גם היא במצרים וגורמת לטישטוש בגלל התסיסה האלכוהולית…
    ב. מניין שאוב המידרש על שאול שהבאת?
    שוב תודה וחג שמח

    שוב תודה וחג שמח☘

    • liebermanorna הגיב:

      אכן יפה כתבה מרים. החמץ והמצה מנוגדים גם משום שהחמץ הוא חמוץ והמצה היא מתוקה. החמץ שייך לסולם הערכים של התוהו והאלילות בעוד שהמצה שייכת לסולם הערכים של הבריאה שכולה יופי, טוב ומתק.

כתיבת תגובה