מקס קלינגר, האמנות מעל הכול: חלק י

אלזה, אלזה, אלזה, כותבת, בת זוג, מוזה

עדיין צעיר, עשיר, נאה, אמן תוסס ומצליח בעל בלורית ערמונית שופעת, מקס קלינגר מייצג אביר על סוס לבן. רבות הבחורות המעוניינות בו אבל הוא, רק אל אלזה אָזְנִיחֶף Elsa Asenijeff נושא אותו ליבו. אלזה אָזְנִיחֶף, בעשר שנים צעירה ממנו, וינאית נאה, אינטלקטואלית, פמיניסטית, מחוללת סנסציה בסלונים התרבותיים של לייפציג.

לאלזה יש כבר עבר. הבכורה מבין שלוש בנות, אלזה פָּקְנִי Elsa Packeny נולדה ב-1867 במשפחה בורגנית בווינה. בעקבות פטירת אביה ב-1889, נאלצה להינשא למהנדס ודיפלומט בולגרי, איבן יוהנֵס נסטורוף (1855-1916), הפסיקה את לימודי הפדגוגיה שבהם פתחה בווינה ועברה לגור אתו בסופיה. ב-1891, שנה לאחר הנישואים, נפטר התינוק שנולד להם, אָזֶן, ואז שינתה את שם משפחתה לאָזְנִיחֶף, כזיכרון לאובדנו.

ב-1896 התגרשה ועברה ללייפציג כדי ללמוד פילוסופיה, פסיכולוגיה וכלכלה. באותה שנה ילדה את בנה השני הֵירקליט (תיאופיל הֵירקליט נסטורוף 1896-1941) ונטשה אותו אצל אימה בווינה. הירקליט נעשה מנצח תזמורת ונהרג בהפצצות על ברלין.  

בתקופת נישואיה, שבה הרגישה תסכול רב נוכח בן זוג טוב לב שאהב אותה, כדבריה אך היה, בעיניה, נחות ממנה, כמו גם בתקופת הלימודים, שבה נוכחה לדעת עד כמה מודרות הנשים משוק העבודה והזדמנויות הקידום, החלה אלזה לפתח רעיונות ודעות פמיניסטיים. ב-1896 פרסמה את  הספר "האם זאת היא אהבה? סיפורים קטנים ועיונים פסיכולוגיים", ב-1898 מסה על מעמד האישה, "התקוממות האישה והמין השלישי", ב-1901 קובץ סיפורים ריאליסטיים המיועדים לחינוךולהדרכת נערות, "תום, ספר של אישה מודרנית" וב-1902 רומן אוטוביוגרפי, "דפי יומן של אישה משוחררת". ספריה פורסמו כולם בלייפציג, עוררו עניין, קצרו הצלחה ואלזה הוכרה כסופרת חשובה לזמנה.

אלזה הייתה אכן יוצרת בפני עצמה שכתבה ספרים רבים, מראות להגיגיה, מצבי רוחה, רעיונותיה ודמיונותיה. כל שנה פרסמה אלזה ספר חדש. יומנים אישיים, חיבורים  עיוניים, סיפורים קצרים, רומנים אוטוביוגרפיים, טקסטים ליריים, שירים, בכתביה המגוונים דנה אלזה באינטלקטואליזם, אירוטיזם, מיניות, אהבה רוחנית, התנזרות, מיסטיציזם, חירות היצירה.

בעולם הגרמני נחשבת אלזה למבשרת פמיניזם אף על פי שדעותיה היו אישיות במיוחד. אלזה התקוממה נגד מעמד האישה שהייתה משוללת זכויות בתקופה ההיא אך סברה שהאישה איננה דומה לגבר אלא שונה ממנו במהותה ועל כן ערכיה ואורח חייה חייבים להיות גם הם שונים. הגברים, ברדיפתם אחרי כוח ושלטון, הובילו את העולם למלחמות ולתיעוש יתר ועל האישה למצוא דרך אחרת. את האישה המשוחררת סיווגה אלזה בקטגוריה שקראה לה "המין השלישי". הפתרון שהציעה אלזה שלל את מאבק האישה למען שוויון זכויות עם הגבר ודרש אוטונומיה ספציפית לאישה שצריכה לחיות בסימביוזה עם האנרגיה הקוסמית.

אלזה כתבה בעיתונים ובכתבי עת ביקורות על ספרות, תיאטרון וקולנוע, נתנה הרצאות והקריאה בהן קטעים מכתביה, התכתבה עם אנשים חשובים, רופאים, נוירולוגים, פסיכולוגים, אנשי רוח, יזמים ואנשי עסקים. יפה וצעירה, סלבריטאית מרשימה  ואקסטרווגנטית, אלזה שלטה בסלונים של לייפציג. כתביה ודעותיה, מהפכניים לתקופה, עוררו סנסציה. מחוזרת ונערצת, אינטלקטואלים, סופרים, משוררים ואמנים שיחרו לפתחה.

מספרים שהמשורר והמחזאי פרנק וִידֵייקִינְט, שחיזר בלהט אחרי אלזה אָזְנִיחֶף, נדחה לא פחות בלהט כאשר שלפה זו, מחביון שמלותיה, פגיון חד ושמה קץ לנסיונות התקרבותו.

ב-1898, בפסטיבל ספרות לכבוד אותו משורר דחוי, פרנק וִידֵייקִינְט Frank Wedekind ועמיתו דֵדְלֶב פוֹן לִילְיֶינְקְרוּן Detlev von Liliencron, פגשה אלזה אָזְנִיחֶף את מקס קלינגר. מקס היה בן 41, אלזה צעירה ממנו בעשור. מקס שיכן את אהובתו החדשה בדירת 270 מ"ר מפוארת ברובע המוזיקלי היוקרתי Schwägrichenstraße 11, Hochparterre, בה גרה לבדה ודאג לכל מחסורה. בני הזוג שוחחו על אמנות, ספרות, פלוסופיה, מעמד האישה, אהבה, על כל הנושאים שעמדו ברומו של עולם, הרבו בנסיעות, ביחוד לרכישת שיש, ארגנו אירועי חברה בהם ארחו את כל המי ומי של עולם התרבות הגרמנית.

במשך חמש עשרה שנות הקשר לא הפסיק מקס קלינגר מלשאוב מאלזה אָזְנִיחֶף השראה. הוא סיתת את גופה ופניה באבן, יצק אותם לברונזה, רשם וצייר אותם בגרסות רבות ומגוונות, למשל, אלזה בפסל מ-1900(Neue Pinakothek, Minchen):

Fichier:Max Klinger, Elsa Asenijeff.jpg

אלזה אָזְנִיחֶף (מקור צילום: ויקיפדיה)

ועוד דוגמות, אלזה ברישום ואלזה בציור שמן מ-1904 (המוזיאון לאמנויות יפות בלייפציג):

File:Asenijeff Zeichnung.jpg

אלזה אָזְנִיחֶף (מקור צילום: ויקיפדיה)

File:Bildnis Elsa Asenijeff im Freien.jpg

דיוקן של אלזה אָזְנִיחֶף באוויר הפתוח (מקור צילום: ויקיפדיה)

אלזה הייתה אהובה, מודל, מוזה, בת שיח אינטלקטואלית ובת זוג תומכת אך מקס קלינגר מעולם לא נשא אותה לאישה ולא הטביע גושפנקה רשמית על יחסיהם. בני הזוג גרו, כאמור, בדירות נפרדות. אלזה הייתה גרושה ומקס הסתיר את יחסיו אתה מעיני משפחתו וחוגו. קלינגר יצא נגד הערכים הבורגניים בדעותיו ובאמנותו אך בחייו הפרטיים היה שבוי בכבליהם.

אודות liebermanorna

להוטה אחר מיתוסים ומילים, מלמדת עברית ישראלית, כותבת על עברית תנ"כית, מאחדת הפכים, כותבת ביקורות ספרותיות ומאמרים על תרבות צרפת, לומדת מדי פעם איטלקית, בקיצור, חוקרת תרבות
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s