רשומה מס' 35: הקשר בין אֶפֶס ל-אֶפְעֶה עובר דרך אֶפַע

התוהו, האין, הריק והאפס מהדהדים את התוהו ובוהו הבראשיתי, המתואר כים שורץ יצורים מבעיתים, נחשים ותנינים, שמרדו במנהיג העליון, אלוהים הבורא. הים המורד ומפלצותיו המאיימות הם האלילים הזרים המשוייכים לתוהו, לאין לריק ולאפס, למשל, בפרק מא בישעיהו:

הֵן [האלילים] כֻּלָּם אָוֶן [רשע/חמס/עוול/עוון/עוני/אסון/הבל/אין], אֶפֶס מַעֲשֵׂיהֶם [של האלילים ושל עושיהם/סוגדיהם], רוּחַ וָתֹהוּ נִסְכֵּיהֶם [הפסילים היצוקים מתכת המייצגים את האלילים]. (ישעיהו מא:כט)

הסוגדים לאלילים הזרים, לאותם נחשים ותנינים מתרהבים, שהוכנעו במעשה בראשית אך לא אפסו מן העולם, חוברים לכוחות השטן מרובה השמות – רהב, נחש, תהום, ים ועוד, שאותו הם מגלמים. בפרק מא בישעיהו מופיע השטן מרובה הפנים בדמות של אפעה:

הֵן אַתֶּם מֵאַיִן וּפָעָלְכֶם מֵאָפַע; תּוֹעֵבָה יִבְחַר בָּכֶם. (שם:כד)

אתם, האלילים, באים מאין ומעשיכם מאפס; לבחור בכם זוהי תועבה. המילה אֶפַע הנמצאת בפסוק מאחדת בתוכה גם את האפס, הריק והאין וגם את האפעה, הנחש והצפע, מושגים ההולכים בד בבד. אפס ואפעה. אתם האלילים מאין ופעלכם מאפס. אתם האלילים מאין ופעלכם מאפעה. האפעה מזוהה עם האין והאפס, עם מי ים המוות הרעים. האפעה, אפסי, חסר כוח, נשלט בידי אלוהים הבורא, פועל ופועה כדי לדרדר את הבריאה חזרה לימי קדם הבריאה.

הבוחר באלילים, הבוחר באפעה, ברהב, בנחש, בתהום, בתוהו ובוהו, הוא אדם מתועב. וסופו יהיה שיומת, אם ברעל, בחמת נחש (תהילים נח:ה), בחמת זוחלי עפר (דברים לב:כד), בחמת המציק (ישעיהו נא:יג), אם בחנק ובטביעה, אפוף חבלי שאול, עטוף נחלי בליעל (תהילים יח:ה-ז). זהו המסר בפרקנו ובתנ"ך כולו. סמלה של האלילות, המחוברת במקרא לאי צדק, הצקות, הרעלות, עוונות, רוע, תאוות רצח והשמדה, הוא הנחש.

מודעות פרסומת

אודות liebermanorna

להוטה אחר מיתוסים ומילים, לומדת איטלקית מעיתונים, מלמדת עברית ישראלית, כותבת על עברית תנ"כית, מאחדת הפכים
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

11 תגובות על רשומה מס' 35: הקשר בין אֶפֶס ל-אֶפְעֶה עובר דרך אֶפַע

  1. אני משתאה שוב ושוב מהיכולת שלך למצוא הקשרים לשוניים מרתקים כל כך.

    • liebermanorna הגיב:

      תודה רבה, עופרה, כמה את זריזה, שנייה אחרי שהעליתי את הרשומה…

      את הקשר בין אפע לאפס עשו הרבה מפרשים לא יהודים, שטוענים ברובם שיש כאן שגיאה וצריך היה בכלל להיות כתוב אפס, את הקשר בין אפע לאפעה עשו הרבה מפרשים יהודים אבל יש ברשומה גם הרבה הקשרים מקוריים שלי,

      כך שאני מאוד שמחה לקבל את תגובתך…

  2. liebermanorna הגיב:

    על המשוואה רהב/נחש/תנין=ים התוהו=אלילות/פולחן נחשים ותנינים
    ראו, ליתר פירוט, את הרשומות הבאות:
    רשומה מס' 2: ממרק פיגולים אל פלג צח
    רשומה מס' 4: מגערה לערגה – הקשר בין גער, רגע ו-ערג
    רשומה מס' 5: מהתרהבות להתבהרות
    רשומה מס' 6: תוהו ובוהו – בעבועים, הדים, שדים ורוחות שאינם אלא הבל, ריק, אין ואפס
    רשומה מס' 8: לביא וליש, אפעה ושרף מעופף – מה עושה הנחש אצל האריה?
    https://liebermanorna.wordpress.com/2013/01/25/%D7%A8%D7%A9%D7%95%D7%9E%D7%94-%D7%9E%D7%A1-2-%D7%9E%D7%9E%D7%A8%D7%A7-%D7%A4%D7%99%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%9C-%D7%A4%D7%9C%D7%92-%D7%A6%D7%97/

  3. hagai hoffer הגיב:

    נשמע מפחיד 🙂
    תודה

  4. לא יודעת. אפעה דווקא נשמע לי קרוב של יפעה (מילה שפנחס שדה גאל)

    • liebermanorna הגיב:

      אפעה קרוב אל שניהם. יש בו גם אור וגם חושך. האור אמור להתגלות בו באחרית הימים.
      גם אני חשבתי על השורש יפע של להופיע שמשמעותו הראשונית היא להופיע בנוגה של אור
      יפעה היא יופי נוי הדר
      אבל בנחש יש שחיחות וחושך וזחילה
      ויש גם השורש פעה שדורש התעמקות
      ברשומה הזאת רציתי להראות את קרבת אפע ואפס שמצאתי כאמור בדברי פרשנים ולפי הסימבוליקה הכללית במקרא זה מאוד מתאים

  5. יותר טוב מלונה פארק פה (והכי אהבתי לונה פארק כילדה. רציתי לגור שם)

  6. liebermanorna הגיב:

    אציין עוד שקרבת אפס ו-אפע מודגשת עוד יותר משום סמיכות האותיות סמך ו-עין בסדר האלפביתי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s