רשומה מס' 2: ממרק פיגולים אל פלג צח

אם נשמע את המילה פלג, נראה נחל קטן וצלול, רץ בין כרי דשא. אם נשמע את המילה מרק פיגולים, נעקם אף בתיעוב. ואף על פי כן לשתי המילים, המנוגדות במשמעותן –  שורש אחד: פ.ל.ג / פ.ג.ל.  ואין זה מקרה.

 

אוכלי בשר החזיר ומרק הפיגולים ישלמו על עוונותיהם, ירעבו ויצמאו, לפי הנביא ישעיהו (סה:ד).

 

לא אכלתי נבלה וטריפה מאז נעורי ולא בא בפי בשר פיגול, מצהיר הנביא יחזקאל בפני אלוהים שדורש ממנו לאכול מאכל טמא כדי להמחיש לעם באילו תנאי רעב יחיו במצור ובגלות שיבואו עליהם כעונש (ד:יד).

 

קדרת מרק מצחין שבו שוחים להם גושי בשר מבחילים משוליים עד שוליים, ספל רוטב עכור שבו צפות להן פיסות משוקצות מסף אל סף.

 

הצלחת המבחילה מהווה דגם מוקטן של ים התוהו הקדמון –  יצורים בשרניים המשייטים דרכם הנה והנה, גידיהם מברזל, מצחם מנחושת, בנוזל מרופש.

 

נחלי בליעל.

 

עד שבא הבורא והיכה בחרב במותני המפלצת. ים התוהו המתנשא, שנחשוליו הפראיים היו מזנקים כקירות מים מתגלגלים, הונמך, הושטח ורודד. שאונו הושקט.

 

בריאת העולם כפילוח מפלצת דמוית נחש המסמלת את הכאוס הקדום נזכרת בספרים רבים בתנ"ך. אפשר ללמוד עליה, למשל, מהפסוק הבא בישעיהו:

 

עוּרִי, עוּרִי, לִבְשִׁי עֹז, זְרוֹעַ ה', עוּרִי כִּימֵי קֶדֶם, דֹּרוֹת עוֹלָמִים [כבזמן הרחוק והעלום שלפני דורות רבים]! הֲלוֹא אַתְּ הִיא הַמַּחְצֶבֶת [המפלחת] רַהַב, מְחוֹלֶלֶת [מבתרת] תַּנִּין! הֲלוֹא אַתְּ הִיא הַמַּחֲרֶבֶת יָם, מֵי תְּהוֹם רַבָּה (…)! (נא:ט-י)

 

מחצית מי התהום הרבה עלו למעלה, מחציתם השנייה ירדו למטה, אצו-רצו להיקוות באפיקים ואגנים בעלי חופים מוגדרים. הים הפך טבעו ונענה באהבה לקריאת הבורא. מ-רַע ל-רֵעַ, מאויב לאוהב. שינוי מהותי זה באופיים של המים משתקף בכפילות משמעותו של הצמד פִּגּוּל/פִּלּוּג: מטומאה, צחנה ותועבה לחצייה, צחות וטהרה. מתוהו לבריאה. מעוונות למירוקם. מכתמים לתום.

 

רשת מקווי המים והתעלות הפרושה על פני תבל מכפילה ומשלשת עד אין סוף את פעולת ההתפצלות הראשונית בין מים של מעלה למים של מטה.

 

אדמת גן העדן שבטבור היקום גומעת לרווייה ממי הפלגים המתרוננים. לשפתם צומחים גומא, קנה וסוף. כך העמיד הבורא את העולם על כנו, כך פסעו ברואיו וחצו את סף פתחו (גֹּמֶא/גָּמָע, קָנֶה/כַּן, סוּף/סַף/ שָׂפָה. אותיות דומות בהגייתן, א/ע, ק/כ, ס/ש, קרובות גם במשמעותן).

 

על פלגי המים שתולים עצי פרי.

 

תהליך ההתמרה מרע לטוב הושלם. מאכזריותה וזרותה של עין התנין לטובן וחסדן של עיינות הגנים.  משטן מטביע לאב מיטיב.

 

ממרק פיגולים לפלג אלוהים.

 

 

מודעות פרסומת

אודות liebermanorna

להוטה אחר מיתוסים ומילים, לומדת איטלקית מעיתונים, מלמדת עברית ישראלית, כותבת על עברית תנ"כית, מאחדת הפכים
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

16 תגובות על רשומה מס' 2: ממרק פיגולים אל פלג צח

  1. יונה סוקולובסקי הגיב:

    טוב מאוד. תחילה חששתי שאם התחלת בפלג תגיעי למפלגה. אבל אין כאן פוליטיקה.

    • liebermanorna הגיב:

      אין סיכון. מפלגת התוהו היא סמל לחשיכה, פיגור, בערות ואלימות, מפלגת הבריאה היא סמל לנאורות, השכלה, תרבות וקדמה. זה כל מה שאוכל לומר בנושא…

  2. hagai hoffer הגיב:

    יפה אורנה. אכן כאן השפה קלה יותר מאשר במאמריך הכבדים יותר וזה יכול לתפוש קהלים גדולים יותר, אני חושב. אעיר, כי לי פיגול מזכיר את המילה געל, והנה גם לה יש היפוך – גאל.

    • liebermanorna הגיב:

      תודה, חגי. אכן השורש פגל קשור ל-געל. פגל קשור גם ל-פגע ול-נגף.

      • Itzik Sivosh הגיב:

        האם בשר פיגולים אינו בשר פגר בהמה? ואם כך האם השורש המשותף לשתי המילים אינו פ.ג.? אשר מציין גם עובר שנולד טרם זמנו, ובימים עברו, ממש לא מזמן, לא הייתה דרך להחזיקו בחיים, קרי בר מינן אף הוא

  3. liebermanorna הגיב:

    הפועל פג במקרא מציין חולשה: ויפג לבו (בראשית מה:כו). פגים הם פירות שלא הבשילו: התאנה חנטה פגיה (שיר השירים ב:יג). השימוש במילה פג במשמעות תינוק שנולד טרם זמנו נקבע רק בשנת 1941 על ידי ועד הלשון. פגול במקרא משמעותו דבר מצחין, טמא ומתועב.

  4. eldad shidlovsky הגיב:

    הניגודיות של הלשון התנכית יכולה לבטא מצד אחד את החוכמה של הלשון המקראית לפיה ההבחנה במושג כלשהו היא רק לעומת ניגודו. אין משמעות למושג רע ללא מושג הטוב. יתר על כן, ייתכן שכל מושגי הניגודיות מיצגים קטגריות אנושיות בלבד בעוד תבונת האל היא כוללת הרואה את הדבר וניגודו בו זמנית. בגישות בודהיסטיות למשל
    , אין הבדל אמיתי בין "קטן" "לגדול". כפי שמציין דרור בורשטיין בספרו "נתניה" מספר החידקים בטיפת מים גדול ממספר האנשים שחיו אי פעם על כדור הארץ, ועבור החידק להגיע למעטפת טיפת המים כמוה עבורנו להגיע לכוכבים רחוקים. ייתכן גם שמהמושג וניגודו צומח מושג חדש, כמו בתיזה, אנטיתיזה וסינטזה בחשיבה של הגל.

    • liebermanorna הגיב:

      תודה, אלדד, על התגובה העשירה והמעניינת, דוגמית למאמרים שאני קוראת בבלוג שלך שבהם אתה עושה את אותם חיבורים בין אנשי רוח מתחומים שונים ומגוונים. אלה דומים לאלה. שרשרת הקבלות מקשרת, לפי ראיית העולם העתיק, בין כל חלקי המרחב. בין אדם לבין החי/צומח/דומם, בין אדם ליקום ואף בין חלקי גופו של האדם הוא עצמו. מיקרוקוסמום ומקרוקוסמוס. אך רק האל מייצג את הכוליות השלמה, את אחדות הניגודים, וזו אינה בהישג ידו של אדם. אחרית הימים, בריאה חדשה, תהיה גרסה מחודשת של הבריאה האחרת. מהמושג וניגודו יצמח מושג חדש, דומה ושונה – איחודם בצורת סינתיזה. כשם שכל שנה חוזרת על קודמתה (שנה-חזר) אך שונה ממנה (שנה-הפך לאחר).

  5. Nurit Nitzan הגיב:

    , ממש מעניין ומעורר מחשבה. אני כל כך שמחה שהסבת את תשומת ליבי לרבדים של הלשון העברית המקראית ולעובדה המפליאה שכל מילה מכילה גם את הניגוד שלה. עולם חדש נפתח לי כאן להבנת דברים שהם בעצם מוצפנים בקריאה שטחית. אני מתחברת במיוחד לתהליך ההתמרה שרמזת כאן, ובשבילי זה אומר שכמו שתהליך הבריאה חצה בין התוהו והרע לבין הטהור והטוב, כך גם אנחנו יכולים לעבור תהליך כזה על ידי מודעות ובחירה נכונה ולברוא לתוך חיינו את הטוב והרצוי. יישר כוח והמשיכי להחכימנו. מחכה לרשומה הבאה

    • liebermanorna הגיב:

      תודה רבה. איזו תגובה יפה. זה אכן המסר של המקרא. כל אחד צריך להיות שותף בבריאה, להאיר את החשוך, להמתיק את המר, לדרוך ענבים ליין. להמיר את הרע בטוב, כפי יכולתו ובמידת האפשר.

  6. liebermanorna הגיב:

    השורש פ.ג מצוי אכן גם ב-פִּגּוּל וגם ב-פֶּגֶר ומייצג את שלביו השונים של תהליך ההיחלשות. בביטוי ויפג לבו (בראשית מה:כו) הכוונה היא שלבו של יעקב נחלש, התקרר, התקשה, איבד מחיותו. אבל בשלב זה יעקב עדיין לא גווע אלא חזר לחיים. השלב הסופי של ההיחלשות שבא מאוחר יותר הוא כמובן ההפיכה לגופה. גם במילה גופה (פֶּגֶר) מצוי השורש פג, בהיפוך.

    השורש פ.ג מייצג גם שלבים בתהליכי התחדשות ופריחה. בביטוי התאנה חנטה פגיה (שיר השירים ב:יג) הכוונה היא שהתאנה הצמיחה פירות קשים באביב ואלה נמצאים בשלב התפתחות מוקדם ולכן נקראים פגים. הציצים החנוטים עדיין שבקרוב יפקעו ויהפכו פירות טובים ומתוקים מייצגים תחייה, נעורים ושגשוג. ריחו הטוב של האביב מנוגד לצחנת הריקבון של הפגרים, דרגה גבוהה של פִּגּוּל. הפועל פִּגֵּר (שמואל א, ל:י, כא), כמו פָּג, מציין היחלשות. איבוד הכוחות מגיע לשיאו בשעת המוות. אותו שורש, פג, מסמל למעשה דבר והיפוכו.

    בעברית של ימינו מצויות מילים שחודשו על סמך השורש המקראי פוג: תאריך תפוגה, פג תוקפו, התפוגגות (היעלמות) ו-פגים, שחייהם נתונים בסיכון יחסי לעומת תינוקות שנולדים "בשלים". נקווה שהפגים בפגייתנו לא יתפוגגו.

    • hagai hoffer הגיב:

      יש קשר גם לאנגלית:
      fog,
      ערפל, שמתפוגג

    • liebermanorna הגיב:

      מופע נוסף של הפועל פג:
      עַל כֵּן תָּפוּג תּוֹרָה וְלֹא יֵצֵא לָנֶצַח מִשְׁפָּט כִּי רָשָׁע מַכְתִּיר אֶת הַצַּדִּיק, עַל כֵּן יֵצֵא מִשְׁפָּט מְעֻקָּל. (חבקוק א:ד
      כלומר:
      על כן יחלש החוק ומשפט צדק לא יושלט לעולם, כי רשע מכתר את הצדיק, על כן יצא משפט מעוות.

  7. Avner Ramu הגיב:

    לדיון על פג אני מוסיף

    פג מת
    Death of the Feus in utero is accompanied by changes of maceration. Maceration is the process of tissue degeneration which begins to occur as soon as an undelivered infant dies. It arises secondary to the effects of autolytic enzymes. Since this process occurs in what is usually a sterile environment, the changes which arise are unlike those which occur following other deaths. At some point in time the mother would deliver the deaf fetus.
    This was already known in biblical times. We read in the Book of Numbers about Aaron description of the stricken Miriam:
    אל-נא תהי כמת, אשר בצאתו מרחם אמו, ויאכל חצי בשרו.
    “Let her not, I pray, be as one dead, of whom the flesh is half consumed when he comes out of his mother's womb” (Num 12:12).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s